Bel ons

+32 9 336 39 42

We vertellen u graag meer

Eerder deze maand rolde Microsoft Dynamics NAV 2016 van de planken. Na een paar versies werken onder de motorkap, een nieuwe release boordevol functionele toevoegingen.

Het harde werk van de voorbije jaren onder de motorkap werpt zijn vruchten af. Door NAV technisch klaar te stomen voor de modernste technieken zien we nu een waaier aan nieuwe mogelijkheden.

Een aantal van de functionele toevoegingen zijn echte productiviteitswinners. Zaken die u toelaten efficiënter, met minder fouten en meer controle te werken. Een bloemlezing.

Preview op geboekte posten

Zou het niet leuk zijn, de impact van je boekingen te kunnen zien … voor je de effectieve boeking uitvoert? In Dynamics NAV 2016 zien we de introductie van ‘posting previews’ op de meest gebruikelijke documenten en journalen.

Deferrals

Omzet of kosten uitsmeren over periodes heen, kon vroeger ook door gebruik te maken van (recurrente) journalen. Dit is echter vrij omslachtig. In Dynamics NAV 2016 is het mogelijk om vanuit inkoop, verkoop documenten en journalen een ‘deferral schema’ toe te passen. Je kan bovendien een standaard ‘deferral template’ instellen op artikelen, resources en grootboekrekeningen.

Het bedrag wordt dan naar een deferral (balans) rekening geboekt en dan volgens het ‘deferral schema’ in omzet of kost genomen.

e-mail verbeteringen

Situaties waar je bv. verkoop order confirmaties en verkoopfacturen en aanmaningen naar andere mensen of afdelingen in een organisatie moet sturen, kan je nu perfect registreren in Dynamics NAV 2016.

Werken met (e-)Documenten

Microsoft Dynamics NAV 2016 maakte een flinke verbeterslag rond het beheer van inkomende documenten. Is het niet vreemd dat klanten en leveranciers elkaar PDF documenten toesturen? Documenten die dan aan de andere zijde … overgetikt worden, vaak door mensen die –indien ze dit niet zouden moeten doen- een veel grotere toegevoegde waarde kunnen bieden aan de organisatie.

In NAV 2016 zien we de introductie van OCR (optical character recognition) via de Lexmark Cloud Service. Via eenvoudig te definiëren templates geef je de service aan waar hij moet zoeken, je stuurt het document (een PDF, een gescande versie van een papieren document, een foto) via een druk op de knop naar de cloud service en je krijgt de gestructureerde gegevens terug, waarna je ze kan omzetten tot bv. een journaal of inkoop document.

Door deze werkwijze te hanteren, bouw je bovendien een elektronisch archief op van je documenten. Handig als je vanop je geboekte documenten in 1 klik het originele document wil raadplegen.

De titel van deze topic had het over (e)Documenten. De ‘e’ gaat over toegevoegde functionaliteit om inkoop en verkoopdocumenten te ontvangen en te versturen in een XML (PEPPOL) formaat. Geen volwaardige EDI, helemaal niet, maar voor bepaalde scenario’s een meerwaarde.

Workflow

Worflows in Dynamics NAV 2016 laten je toe bedrijfsprocessen te automatiseren en te stroomlijnen. Denk aan scenario’s als:

  • Een goedkeuringsproces voor verkooporders
  • Een goedkeuringsproces voor inkomende facturen
  • Een proces voor aanmaak van artikel- of klantenkaarten voor je ze gaat gebruiken

Power BI

Prachtig plaatje, toch? En met behulp van Dynamics NAV 2016 niet moeilijk te implementeren. De opzet maakt gebruik van:

  • Queries in NAV 2016.Een aantal voor geconfigureerde queries, of extra bij te maken queries
  • Microsoft Excel om te data te formatteren
  • Power BI om te data te visualiseren en regelmatig te updaten

On Azure

Er zijn voldoende posts op het net te vinden over de voordelen van hosting. Ook Harmonize It besteedde er reeds flink wat aandacht aan. Schaalbaarheid, beveiliging die u als KMO moeilijk zelf kan evenaren, 99.99% gegarandeerde beschikbaarheid, back-up … voor een heel scherpe prijs.

CRM Integratie

Klanten zijn de reden van ons bestaan, toch? Een betoog voor CRM moeten we hopelijk niet meer doen. Een goed zicht houden op alle interacties met je prospecten en klanten is waar CRM goed in is. NAV is sterk in het financiële, logistieke, productie en inkoop. De combinatie van de 2 geeft zowat elke KMO de tools om lead – to –cash perfect te beheren. Microsoft Dynamics CRM en Dynamics NAV vloeien naadloos in elkaar over. Vanuit CRM heeft men het overzicht van bv. geboekte facturen uit NAV, terwijl men vanuit NAV een overzicht heeft van bv. opportuniteiten, offertes en ‘cases’ uit CRM.

M.b.t. synchronisatie door middel van ‘NAV job queues’ is er een integratie in 2 richting voor accounts in CRM vs. klanten in NAV en voor contacten naar contacten. Er is integratie van CRM naar NAV voor verkopers, van NAV naar CRM voor artikelen.

Automatiseren van Testing

Microsoft bouwde in de applicatie een test module. Het laat ons toe om standaard Microsoft Dynamics NAV en zelf gebouwde tests regelmatig los te laten op maatwerk en ChemDis. In vaktermen spreken we over regressie testen: ervoor zorgen dat bij een nieuwe versie, vroegere functionaliteit gewoon blijft werken. Om te vermijden dat we steeds handmatig alle mogelijkheden en alle combinaties moeten testen kunnen we nu gebruik maken van geautomatiseerde tests.

Universal Apps

In Microsoft Dynamics NAV 2016 geven de Universal Apps je dezelfde beleving als gebruiker onafhankelijk van het toestel die je gebruikt: een laptop, desktop, tablet, 2 in 1 zoals een Surface of een telefoon. Platform onafhankelijk bovendien: Windows, iOs, Android, de app downloaden van de store, meer is het niet.

Interface Optimalisaties

De web client (Dynamics NAV 2016 gebruiken in Internet Explorer of je favoriete browser) is op zich niet nieuw, echter men implementeerde ruim 60 verbeteringen en maakte hem sneller. Er is nog nauwelijks iets wat je er niet mee kan in vergelijking met de traditionele Windows client (Dynamics NAV 2016 geïnstalleerd op je PC). Zoeken over kolommen heen, velden zichtbaar maken of net verbergen, eenvoudig veranderen van bedrijf waar je in werkt, teveel om op te noemen. De web client groeide in deze NAV 2016 versie uit tot een volwaardige gebruikers interface, op hetzelfde niveau als de Windows interface.

Technische Verbeteringen

De ontwikkel omgeving onderging een facelift. We zien de introductie van bv. ‘intellisense’ en ‘extensions’. Extensions laten partners toe om maatwerk buiten de standaard Dynamics NAV code te houden, zodat upgrades makkelijker worden in de toekomst. De stukjes maatwerk of ‘extensions’ nemen een subscriptie op events die Microsoft beschikbaar maakte in de standaard Dynamics NAV code.

Meer weten? Contacteer Harmonize It voor verdere informatie.